torsdag 9 februari 2012

Från Hong Kong till Kuala Lumpur

Vi har precis bokat vårt flyg mellan Hong Kong och Kuala Lumpur den 16 juli. Det var en... intressant upplevelse. Om ni tycker att Ryan Air är jävliga med sina dolda avgifter så ska ni prova att boka flyg med Air Asia!

Först fick jag fylla i mina uppgifter om födelsedag, passnummer osv. So far so good. Sen var det dags för mat. Fick välja mat för 2-3 euro på en meny med cirka 15 olika rätter, med allt från pannkaka och grön curry till lasagne och satay. Vi valde båda lasagne, kände att det kan vara skönt med lite västerländsk mat efter 2 månader i Japan och Kina.

Vidare. Nu var det plötsligt 17 Euro tillagda på notan, för sittplatser. Efter lite slit lyckades jag avboka sittplatserna och kunda gå vidare. Då ökade slutsumman med 5 Euro för försäkring. För att få bort den fick jag trycka på Cancel insurance, och på skylten som kom upp skulle jag återigen trycka på CANCEL för att bekräfta att jag inte vill försäkring. Sen när trycker man på cancel för att bekräfta sitt val? Men okej, cancel it is. När cancel är klickat så behöver jag bara välja om jag vill ha försäkring eller inte försäkring, och sen kan jag gå vidare...

Nu kommer det värsta: Simkort. Vi blev erbjudna varsitt malaysiskt simkort för €1.36/st. Avvisade dem och kom äntligen fram till betalningssidan för att se att det kostar drygt €3 i procession fee, eller nåt sånt. Fair enough, klart jag ska betala för att få betala, det är jag van vid från Ryan Air...

Det har aldrig tagit mig så lång tid att boka ett flyg någon gång tidigare! Det var helt crazy.

1 kommentar:

  1. Det gäller att vara pigg & alert när man ska boka resa där märker jag.. :p

    SvaraRadera