onsdag 18 april 2012

Inte uppskattat! Eller var det just det det var?

Kommer ni ihåg gasräkningen för förra perioden? Den låg på €39 och vi kunde inte riktigt tro våra ögon. Det var en så stor skillnad från perioden innan då den låg på den hutlösa summan €195.

Nu har vi fått bekräftat att det var något lurt med den låga räkningen. Jag fick just räkningen för den senaste perioden och blev så paff att jag var tvungen att kolla upp våra gamla räkningar. Då upptäckte jag att inför den förra räkningen hade de UPPSKATTAT vårt användande till blott 43m3, så det var därför det blev så billigt. Vi undrar vilket smartskal som gjorde den uppskattningen, när användandet perioden innan låg på närmare 200m3.

På grund av denna lilla uppskattning som var helt åt skogen felaktig, så måste vi denna gång betala trehundrafyra euro och åttiofyra cent. För nu har de mätt. Denna nätta summa kommer dras från mitt konto fem dagar innan vi får vår lön.

Vi har nu två frågor:
1. Varför fick de för sig att uppskatta användandet för den där perioden? Var de för lata för mäta?
2. När de tagit beslutet att uppskatta användandet, varför lät de inte någon kompetent person få beräkna ut det ungefärliga användandet? Någon som tänker logiskt och kollar på hur mycket det låg på perioden innan. Det borde ju rimligtvis ligga på något liknande, om inte lite högre eftersom det var en kallare period det handlade om nu.

VARFÖR räknade de inte bara? Då hade vi fått betala lite mer då, och lite mindre nu. Det hade varit lite jämnare. Det känns inte jätteroligt att slänga ut 3000 spänn på ett bräde, det gör det inte. Så vi är inte glada på Electrical Ireland, det är vi inte. Att betala nästan 4 månaders gas på en och gång, det önskar jag inte ens mina fiender!



Eller okej, det skulle jag nog önska dem. Men jag önskar inte oss det!

3 kommentarer:

  1. Men vad i... Det där hade jag inte funnit mig i. När det är dom som gjort fel. Sen att den dessutom ska vara betald flera dagar innan lön! Nej!

    SvaraRadera
  2. Ni är väl på irland.....

    SvaraRadera