fredag 6 april 2012

Det där med cykelställ

Idag cyklade jag och till och från jobbet. På fel sida av vägen. Själva cyklandet gick bra, om man bortser från att sadeln nog kunde ha varit 10-12 cm högre upp... Emma som jag lånade den av är ungefär lika lång som mig, så jag förstår inte varför hon har sadeln så lågt.

På jobbet så går jag alltid genom receptionen till byggnad 1 som ligger precis bakom där. Men det finns ingen cykelparkering utanför receptionen. Förut stod det några cyklar runt ett litet järnstaket, men numera sitter där en lapp att cyklar som ställs där kommer bli bortforslade, så jag vågade inte ställa cykeln utanför ett cykelställ. Jag gick in och frågade i receptionen vad jag skulle ställa cykeln och blev hänvisad till cykelbåsen på bilparkeringen. Parkeringen ligger på andra sidan av byggnaden och man måste åka runt jättelångt för att komma dit. HP är ett stort komplex. När jag frågade om det inte gick att parkera någonstans utanför huvudentrén så så fick jag svaret att jag ju inte är någon gäst, och alltså ska parkera på personalparkeringen.

Men då undrar jag - var ska gäster parkera sina cyklar? Det finns inga cykelställ utan huvudentrén och de får inte parkera på personalparkering. Och om de är tillåtna att parkera cykeln på framsidan utan cykelställ - varför är inte jag det? Syns det på min cykel att jag är anställd eller?

Jag kan svara själv på den funderingen: HP har inte tänkt tanken att någon besökare skulle få för sig att cykla  till dem. För i det här landet cyklar man inte. Man kör bil. Utan körkort. Så HP har nog inget svar på en gäst kan parkera sin cykel.

Men det var skönt att cykla igen!

1 kommentar:

  1. Thommy är ju bra mkt längre än mig men ändå vill han ha sadeln längre ner än vad jag har. Så nog är det knas allt hur en del vill ha sadeln långt ner. :p

    SvaraRadera