lördag 30 juni 2012

Statyer och olustiga toaletter

I Chengdu gillar de platåflipflop.

Efter att inte ha blivit upphämtade på tågstationen fick vi åka tunnelbana. 2kr kostar det, som i Beijing. Bara Shanghai som tar hutlösa 3kr! ... Fattar ni att det kostar 2kr att åka tunnelbana i städer som har fler invånare än hela Sverige?

Idag har vi tittat på Mao-statyn. Den var stor, stod högt och hade nice utsikt. Bortsett från det har vi inte gjort så mycket, bara funderat på var vi åker efter Chengdu.

Ni vet hur en på vissa billiga hotell kan få duscha över toaletten, för att badrummet är så litet? I vårt badrum här så duschar vi inte över toaletten, utan i toaletten. Det finns inte ens nån golvbrunn - mycket vatten hamnar istället i toan. Resten får torka bäst det vill. Lustigt att duscha i toan, tycker jag.

Squattoaletter är lustiga överhuudtaget. Jag får faktiskt en lustig/olustig känsla varje gång stöter på en sån. Det känns liksom... fel. De första ca 10 gångerna jag skulle använda en squat så blev jag ståendes och stirrade på toaletten i säkert 1-2 minuter innan jag tog mig för att göra det jag skulle. Var tvungen att samla mig lite först.



2 kommentarer:

  1. Ja jisses, har bara råkat på en sån en gång, jisses vilket påfund! Kram

    SvaraRadera
  2. Vad är en squattoalett? Eller min riktiga fråga kanske; vill jag veta? o.O

    Svar: Tack för tipset på körskolan! Jag ska kolla upp det :)
    Du behöver inte alls be om ursäkt!:) Jag gick ju runt och sa till alla att det skulle bli till sommaren eftersom vi verkligen trodde det, så det förstår jag ju att folk blir besvikna när det inte blir av... Och vi också då naturligtvis.

    Tack söta du vad snäll du är, det du sa om jobbet <3 Man känner sig rätt snoffsig med ska jag säga, när man har uniform på sig ^^ Mjo jag får väl göra det, min chef till exempel. Hennes scarf ser minsann ut som den är målad på hennes hals, och inte en flärp nånstans!

    SvaraRadera