onsdag 20 juni 2012

Vad som är löjligt

Vi har en tajt mat- och vattenbudget i Kina. Max 30kr/dag/person är målet. Förstår ni hur skitlöjligt det känns att tycka att det är för dyrt när vi ser lunchpriser på 18 kronor? Fruktansvärt jättelöjligt känns det. Det är en anledning till att vi måste tillbaka till Kina. Vi måste tillbaka så att vi kan njuta av att det är så fantastiskt billigt att käka i det här stora landet. För under den här resan är 18 kr alldeles för mycket. Vi måste ju äta i alla fall två gånger om dagen och dessutom går det åt litervis med vatten varje dag. Du kan få betala upp till 3kr för 50cl vatten på vissa ställen! Vi försöker hålla oss till att köpa 1,5 liter för 4kr. Mycket mer ekonomiskt...

Idag åt jag "cheken peanuts" till lunch. När maten serverats frågade de om jag ville ha ris. Det ville jag. Sen blev jag törstig för maten var kryddstark, så jag fick be om vatten. Nu drar det iväg med priset, tänkte vi. Men så blev jag mätt innan jag ätit upp hälften. Vi såg hur ett annat bord fick med sig matlådor, så Sebastian föreslog att jag skulle be om en. Plötsligt blev min mat superbillig! För 14 kr kunde jag få både lunch och middag. Jackpot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar