torsdag 21 juni 2012

Sommarpalatset

Idag var jag vid Sommarpalatset. Det byggdes under någon dynesti för att någon viktig person skulle ha ett trevligt ställe att vitsas på under sommaren. Ja, han och hans familj och vänner antar jag. (Hör ni vilken koll jag har på Kinas historia?! Amazing.) En sommarstuga dög inte, utan det byggdes massor med tempel, torn, paviljonger runt en stor sjö. Om det är ett stort område? Vansinnigt stort.

När jag precis kommit in var det nån kines som frågade om jag behövde en guide. Det behövde jag inte. Han varnade mig för att det är stort och att jag kommer få gå runt i flera timmar. "Yeah, that's fine" tyckte jag. Men ja, han hade ju rätt. Det är stort. Om jag bodde i Beijing skulle jag ha årskort på sommarpalatset. Sommarpalatset slår vår trädgård i Arboga alla gånger, det erkänner jag. Jag skulle vilja ha ett sommarpalats i Arboga. Förstår ni vilken härlig plats det är att picknicka på? Finns tusentals bra picknickställen vid Sommarpalatset.

Det är en vacker plats. Synd med dimman/smogen, för fotografierna blir inte hundra. Men bara namnet avslöjar ju vilken fantatisk plats det är.

2 kommentarer:

  1. Ni verkar ha det hur bra som helst i Kina. Kul att ni är så ekonomiska :) 18 kr är verkligen inte mycket...

    SvaraRadera
  2. Hei Hei:)

    Det høres ut som dere har det knall fint i Asia. Kjempe missunelig:) HVor lenge har dere reist nå og hvor lenge er det igjen før dere drar hjem til Sverige?
    Kram fra Irland:)

    SvaraRadera