söndag 15 juli 2012

Yangshuo Culture House

Efter middagen ikväll, när vi öppnade dörren till vårt rum så såg jag nåt svart som kilade förbi i halvmörkret. Jag tänkte att det kan inte vara en kackerlacka för det vore så klyschigt.

När jag tände lampan så var det en kackerlacka. Vi jagade ut den med en sko och en handduk. Synd bara att glipan under dörren är stor nog för en kackerlacka i den här kackerlackans storlek att krypa under...

Middagen var trevlig. Vi var åtta personer som åt tillsammans. Massor med ris och nio olika rätter. Vi hade alla varsin risskål framför oss och så plockade vi mat från faten med våra pinnar och åt det med vårt ris. Kineserna sitter alltid i stora grupper på restauranger och äter så här, det ser jämt så mysigt ut. Lite smått ohygieniskt, men mysigt. Favoriten ikväll vad de fyllda chilifrukterna. Fråga inte vad de var fyllda med. Nåt köttfärsbiffliknande grejs?

Vårt badrum är så litet att vi inte bara behöver duscha över toaletten, utan även över handfatet - samtidigt. Faktum är att jag stod lite inklämd mellan de båda när jag duschade. Till och med japanerna har bättre plats för sina duschar...

Vi har två sängar men bara en är bäddad? Luftkonditioneringen skvätter vatten på oss när vi ligger i den bäddade sängen? Väggarna är vita? Nej, nu räcker det. Bortsett från allt som är mindre bra så är vårt House bra! Ägaren fixar en bamboo raft-tur på floden till oss imorgon. Nice! Jag ska berätta något mer också, så håll i er: Här i Guangxi-provinsen hatar vi inte Kina.

1 kommentar: