lördag 19 november 2011

Det här med skatten

I torsdags tog jag tag i frågan varför jag inte betalar skatt när Sebastian gör det, och helt enkelt mailade och frågade lönekontoret på jobbet. Varför inte jag betalar skatt beror på att jag har tax credits för ett helt år, och eftersom jag bara jobbat sen september så kommer jag nog inte betala skatt förrän nästa år. Fair enough, men varför betalar Sebastian skatt då, vi började ju samtidigt?

Jo, Sebastian betalar skatt för att han av någon okänd anledning har ett veckobaserat skattecertifikat, medan jag själv har ett "vanligt". Så han fick ringa till skatteverket och be om ett vanligt istället, för det är inte meningen att han ska betala skatt de här första månaderna! Han kommer alltså få tillbaka den skatt han betalat in än så länge.

Frågan var alltså inte varför jag INTE betalar skatt, utan varför Sebastian GÖR det. Hepp hepp.

2 kommentarer:

  1. Tja jag vet inte hur det blir med en eventuell flytt, är inte så jättepigg på det men annars är jag ganska sugen på jobbet :P

    SvaraRadera
  2. Oj det det var för knasigt för mig att förstå.. :p

    SvaraRadera