söndag 1 januari 2012

Sebastian summerar 2011

Hej!

Som vi alla vet så har inte jag varit den som skrivit sådär jättemycket... eller över huvud taget för att vara riktigt ärlig. Men jag tänkte ge mig på att skriva lite om 2011 och vad som hänt här för mig.

Det absolut senaste som hänt är att vi har haft besök av min pappa och hans flickvän (fästmö) Eva, inte att bli förvirrad med min flickvän (inte fästmö) Eva. Det var en trevlig helg med dem här och vi var runt och snurrade mycket i bil i dublin där vi upptäckte hur svårt det är att ta sig fram i en stad där nästan alla gator är enkelriktade. Tacka vet att vi har GPS och kartor i mobilerna.

Vi var även förbi Jameson's old distillery där vi gick en rundtur och hade en mycket rolig guide som skämtade och var allmänt mycket trevlig. Där fick jag vara med på wiskeyprovning (jag tycker bara om wiskey i irish coffee) och upptäckte att all wiskey faktiskt inte smakar lika, det finns gradskillnader av hur hemskt det är!

Höjdpunkten av deras besök var dock igår nyårsafton då vi var uppe i wicklow mountains på ett ställe som heter Jonnie fox's pub.  Till att börja med så hade de otroligt god mat och det var en riktigt trevlig stämning då de hade saker överallt som de antagligen samlat på sig under åren från att de öppnade 1798. De har tydligen även fått besök av mer eller mindre alla som någonsin existerat och varit känd, de hade en jättelång lista med allt från kungligheter till filmskådisar till politiker och så vidare. I puben så spelade även ett band under kvällen och de var riktigt trevliga och spelade vid ett tillfälle faktiskt gärdebyvisan vilket gjorde att vi alla kände oss lite extra patriotiska. Och vid tolvslaget så skålade vi i sparkling wine (champagne kommer från en specifik del av Frankrike och vi drack nått trevligt från sydafrika) och så sjöng vi alla på hela puben tillsammans.

Så det var en ytterst trevlig helg, men nu för att fortsätta med en kortare beskrivning av vad som hände under december.

Jag har jobbat helg och det har varit en intressant upplevelse, har nog aldrig i hela mitt liv trott att jag skulle bli trött på att sitta och få betalt för att titta på TV serier, men efter att ha under helgerna i december inte haft någonting att göra och tittat på film o serier 24 timmar varje helg så måste jag säga att det var trevligt att få jobba de veckodagar de faktiskt hände någonting.

Sedan så hände det inte så mycket mer utöver vårat julfirande och att jag fick lite prinskorv av en hjälte (Kim).

November:

Detta var en månad av konstanta besök, först kom Evas föräldrar och bror följt av våra vänner Robin och Sassa och till sist min mamma och mormor. Det var mycket trevligt med alla besök även om vi uppskattade att få lediga helger efter detta lite mer än innan då vi som sagt hade besök 3 helger i rad, men skulle inte velat ha det på något annat sätt!

I november så fick jag även lite nya saker som hände på jobbet, jag fick börja min träning för att lära mig 3 nya företag, LFAB, Syngenta och Danske bank. Dock så är Danske bank enbart något som jag behövt tänka på när jag varit på helgpass. Men det stora som kom då Edvin slutade på jobbet i november var det att jag fick gå från Eniro support till att vara LFAB och Syngenta support vilket är ett mycket bättre jobb då det är mycket mindre telefonsamtal och mycket mera mail.

Oktober!

Denna månaden var en mycket rofylld månad, har kommit in i jobbet som Enirosupport och har träffat många trevliga mänskor att umgås med. Så det hände kanske inte så jättemycket att skriva om utöver Oktoberfest! som vi var och besökte bara sådär, det var inget planerat utan jag såg att de pågick och ville se efter vad de var för något, så vi testade att åka buss in till Dublin för första gången. Vi hittade ganska snabbt fram till var det var och upptäckte att de hade 1L sejdlar som vi bara behövde ha med oss hem, så vi köpte varsin 1l vete öl och gav 5euro i pant för glasen (de trodde tydligen att de skulle få tillbaka dem). Hur som helst så blev 1 glas snart 3 och vi åt tysk korv och annat gott som fanns på plats innan vi skulle smuggla ut glasen, vårat första försök att få ut dem blev dock ett misslyckande då vakten såg direkt att vi bar glas under min jacka. Men fy skam den som ger sig tänkte vi och gick mot en annan utgång där vi lyckades komma ut i friheten med våra glas. Dessa glas är mycket uppskattade idag.

September!

Vi har anlänt på jobbet, första veckan är hemskt tråkig då den repeterar allt jag lärt mig tidigare i somras på transcom. Jag började på Tivoli desken och träffade där Kim och Alexander, två riktigt trevliga killar. Men redan efter 2 dagar så blev jag tvångsförflyttad från Tivoli till Malmö, och det hörs ju på namnet att det inte kunde vara något bra... Så mina första dagar på Malmö satt jag enbart och planerade på hur jag skulle kunna fly tillbaka till Tivoli som hade haft träning för vad jag skulle göra till skillnad från Malmö där allt jag fick göra var att titta på när andra jobbade och fick lära mig utav det. Tur bara att jag hade Ellinor att titta på för hon var riktigt duktig på att förklara så jag lärde mig snabbt, speciellt efter jag gav upp på tankarna att fly tillbaka till Tivoli då det aldrig skulle gått. Vecka två på jobbet kom vår nye holländska coach för första gången (Tobias, som tyvärr slutade i sista veckan av december) och det var en intressant period för han var helt ny till Malmö precis som jag, vilket gjorde att så fort jag hade frågor så blev det lite av att komma på det tillsammans snarare än att bara få ett svar. Hur som helst så gick allt bra och jag gick live utan problem, men under min andra vecka live så kom en ny person till desken och av någon outgrundlig anledning så satte de honom på att call shadowa mig.. jag som kunde absolut minst av alla och var absolut nyast. Men det gick bra i slutändan och även han gick live och jag fick... en till person som call shadowade mig!

Så under september så kom jag till desken, lärde mig vad jag skulle göra och lärde upp 2 andra samma sak, bra månad!

1 kommentar: